Oyster V 85 Vision Twin
Oyster V – parabolantenn med full koll på satelliterna
Tillverkare av Oyster är tyska ten Haaft, som redan 1992 utvecklade den första Oyster-antennen. Under de 25 år som har gått sedan dess, har Oyster fortsatt att utvecklas och förfinas. Nu gör Oyster V entré – parabolantennen som alltid vet var satelliterna finns. Glöm tidskrävande och nerpåfrestande sökningar i varje möjligt och omöjligt väderstreck. Oyster V gör jobbet på egen hand.
Maximal räckvidd
Själva parabolen mäter 85 centimeter i diameter, vilket ger maximal räckvidd. Ändå mäter Oyster V bara runt sjutton centimeter i höjd, i nedfällt läge. Detta på grund av en smart konstruktion, där matningsarmen har en svängd form som tillåter utrymmesbesparande nedfällning,
TWIN-LNB och SKEW som tillval
Som tillval finns TWIN-LNB, för fler användare, med två satellitanslutningar för en andra mottagare eller tv-apparat med integrerad mottagare exempelvis i husbilens sovrum. TWIN-LNB tillåter två olika användare göra programval helt oberoende av varandra. Funktionen SKEW optimerar mottagningen i de yttre områdena av de sydvästra och sydöstra semesterregionerna, genom att LNB vrids i respektive himmelsriktning. Då utjämnas den polarisationsvinkel som jordytans krökning orsakar. Med SKEW-tillbehöret får användaren en räckviddsoptimering med helautomatisk inställning. Även om man väljer till såväl TWIN-LNB som SKEW, förblir höjden i nedfällt läge inte mer än sjutton centimeter.
Hjärtat i Oyster V är FeatureBox – manövreringsenheten som räknar och reglerar. Med en app från ten Haaft kan FeatureBox styras från en smartphone eller surfplatta.
Tre samspelande komponenter
Hur kan då Oyster V alltid veta var satelliterna finns?
GPS, 3D-kompass och lutningssensor. GPS:en fastställer platsen. 3D-kompassen känner av mot vilket väderstreck fordon och antenn är vända. Lutningssensorn identifierar eventuell lutning hos fordonet och kompenserar den exakt på antennen. Särskilt fordonslutningen underskattas ofta, men några få grader räcker för att störa mottagningen avsevärt. Faktiskt mer än höjdskillnaden mellan att stå med bilen nere i dalen eller uppe på berget.
En-kabel-lösning
I sitt grundutförande, det vill säga utan tillbehöret TWIN.LNB, behöver Oyster V behöver bara en enda kabel. Det betyder att ett enda litet hål räcker.
– Vi använder en speciell koaxialkabel, som ansvar för manöversystem, strömförsörjning och ytterenhetens signalöverföring.
Fixerad antennkropp
Oysters parabolantenner bygger sedan länge på revolvertekniken; bara antennhuvudet rör sig, medan antennkroppen är fixerad.
– Men hos Oyster V är tekniken förfinad, så att mindre vikt måste förflyttas. Detta minskar både strömförbrukning och mekanisk belastning och sparar dessutom plats. Vridpunkten ligger också högre, vilket gör att även vid snö kan Oyster V vridas.
Uppdatering direkt i mobilen
Tekniska egenskaper för satellitsignaler ändras ständigt och plötsligt fungerar ingenting längre.
– Detta är ännu ett irritationsmoment som försvinner med Oyster V. Den får uppdateringar online, direkt i telefonen eller via USB-minnet och kan läggas in i systemet därifrån. Appen är kostnadsfri och förutom uppdateringsfunktionen ger den en rad andra möjligheter. Vi informerar direkt när vi konstaterar en ändring i satellitegenskaperna. Då vet användaren var felet ligger och får snabbt en lämplig uppdatering.
Stabil
Parabolarmen hos Oyster V är tillverkad i ett stycke och består av lättviktig magnesium. Det gör den mycket stabil och vridstyv. Även matningsarmen, tillverkad i glasfiberförstärkt plast, får hög vridstyvhet tack vare invändiga stag.
– I klartext betyder detta att den inte kan förvridas. Dessutom erbjuder komponenten plats för kabeldragning, lutningssensorn och kompassen. Om man väljer till SKEW, är även den integrerad i matningsarmen och därmed skyddad från väder och vind. Detta är verkligen ett nytt kapitel i antennteknikens historia.